Efecto del estabilizante sobre la descomposición térmica de propulsantes sólidos

Uno de los problemas de mayor relevancia en el almacenamiento de munición es el envejecimiento de los componentes energéticos de las mismas. Este proceso es más pronunciado en los propulsantes, cualquiera sea su tipo. Este paper analiza como interactua el estabilizante de la composición en propulsantes compuestos. Para ello se hicieron mediciones sometiendo al propulsante durante 40 días a temperaturas de 333 K. El estabilizante usado fue AO2246, usado en la industria como antioxidante. Su nombre es 2-tert-Butyl-6-(2-hydroxy-3-tert-butyl-5-methyl-benzyl)-4-methyl-phenol y fue evaluado a distintas concentraciones en la formulación del propulsante. Se observó que la composición óptima fue de 0,5% en peso para la cual los valores relevantes del propulsante casi no tuvieron cambios entre el nuevo y el envejecido.

The composite solid propellant is widely used for missiles rocket and launch vehicles. The composite solid propellants consist of oxidizing agents, binders, and additives. Ammonium Perchlorate (AP) had good characteristics, performances, compatibility, and availability so it most widely used as an oxidizing agent [1]. Hydroxyl Terminated Polybutadiene (HTPB) acts as a binder, also serves as a fuel which would be oxidized in the combustion reaction. The selection of HTPB as fuel binder because of its nature and can allow high solid content up to 90% weight [2,3]. The propellants experience aging during storage, and their properties will alter. An additive that serves as a stabilizer can be added to reduce the effects of aging. For example, amine and hindered phenols act as H donor on free radicals thus preventing the propagation of a chain reaction [4]. Hindered phenol compounds, such as types of AO 2246 is used because it was evidence that AO 2246 was a proper stabilizer for HTPB that used as a propellant binder [5].

Fuente: http://iopscience.iop.org